Wednesday, 1 February 2017

CIRI-CIRI BILIK DARJAH PADA MASA HADAPAN

PENDAHULUAN
          

      Cabaran pendidikan pada masa kini dan akan datang cukup gentir.Tidak seperti sebelum ini banyak bergantung kepada buku teks sebagai panduan utama mengajar.Kini murid-murid boleh menimba ilmu dengan kemudahan teknologi terkini.Sistem pembelajaran dan pengajaran tidak boleh lagi berada di takuk lama ,penggunaan teknologi perlulah sesuai dengan keperluan generasi masa kini.Maka tidak hairan terdapat segelintir sekolah ke hadapan dalam membina sistem pembelajaran dan pengajaran bagi bilik darjah masa hadapan.Sebagai bakal guru dan pelajar,saya percaya bahawa iklim bilik darjah membawa kesan yang besar kepada tumpuan murid dan sebagai faktor untuk seseorang kanak-kanak agar berasa seronok berada dalam kelas.Secara keseluruhannya bilik darjah di taska atau tadika pada masa kini mempunyai ciri-ciri  bilik darjah  yang hampir sama namun,jika  sekiranya wujud sedikit kelainan berbanding  daripada bilik darjah  sekarang secara tidak langsung  proses pengajaran dan pembelajaran dapat dilakukan dengan berkesan dengan adanya perubahan pendekatan pembelajaran yang baru.


 CIRI-CIRI BILIK DARJAH DI MASA HADAPAN


       Ciri-ciri bilik darjah “Star Trek”sebagai salah satu contoh yang terbaik. Timbunan  buku latihan dan buku teks atas meja mungkin lenyap dengan adanya bilik darjah masa depan yang cangih seperti mana di negara Britain.Bilik darjah “Star Trek”merupakan sebuah bilik darjah yang dilengkapi sistem papan pintar utama yang menyalurkan maklumat ke dalam meja pelbagai sentuh. ia membantu belajar secara berkumpulan atau individu serta memudahkan guru untuk melihat sama ada murid menyelasaikan tugasan yang diberi.Teknologi tinggi di sepanjang proses pembelajaran menerusi bilik darjah “Star Trek” yang pelbagai sentuh dan bermeja pintar.Sistem bilik darjah sebegini kelihatan agak menarik  sebenarnya sebab memang sedia maklum kanak-kanak mempunyai sifat ingin tahu dan kreativiti yang tinggi.Tidak mustahil pada masa hadapan akan lebih banyak sekolah di seluruh dunia yang mengaplikasikan sistem pengajaran dan pembelajaran seperti ini.Kajian membuktikan menerusi meja interaktif pintar,penggunaan kertas juga dapat dikurangkan.Cara guna adalah dengan hanya menggunakan jari sehaja untuk belajar dan tidak memerlukan buku dan alat tulis.Medium ini juga mampu meningkatkan tahap kecekapan matematik seseorang.Dengan itu saya mencadangkan bahawa Ciri-ciri bilik darjah seperti ini boleh dilaksanakan di negara kita sendiri seperti mana nagara-negara yang maju.



    Cadangan saya yang seterusnya untuk bilik darjah pada masa hadapan ialah,kanak-kanak belajar di dalam satu suasana di dalam akuarium yang mempunyai dinding kaca yang tebal dan cangih dilengkapi dengan teknologi tinggi dimana guru dan kanak-kanak dapat belajar berpandukan skrin daripada akuarium yang dilengkapi dengan pelbagai maklumat serta dikelilingi dengan bermacam-macam hidupan laut.Semasa dalam bilik darjah ini,kanak-kanak  berpeluang mengenali hidupan laut dengan hanya memantulkan lanser iaitu lampu tangan berkuasa tinggi yang boleh menembusi dinding akuarium tersebut.Tidak mustahil suatu hari nanti dengan cara ini boleh diguna pakai oleh mana-mana individu tertentu untuk mewujudkan bilik darjah seperti ini.


     Manakala cadangan saya untuk ciri-ciri bilik darjah yang terakhir ialah,bilik darjah yang mempunyai suasana yang tidak membosankan kanak-kanak semasa berada dalam bilik darjah iaitu delangkapi peralatan yang membolehkan guru dan kanak-kanak gunakan semasa belajar sebagai contoh,guru dan kanak-kanak tidak lagi menggunakan meja dan kerusi tetapi mereka hanya belajar dan duduk di atas lantai kerana, lantai bilik darjah seakan-akan skrin telepon pintar yang hanya menggunakan jari untuk belajar serta mempunyai maklumat-maklumat yang sesuai untuk kanak-kanak pelajari. 



PENUTUP
    


     Perubahan ke arah meningkatkan lagi keberkesanan dan keselasaan untuk belajar disamping memudahkan lagi proses pengajaran dan pembelajaran sangat penting pada masa akan datang oleh yang demikian,selaras dengan peredaran masa juga teknologi yang semakin meluas tidak mustahil segala perancangan ciri-ciri bilik darjah yang kita impikan akan tercapai di suatu masa akan datang.Dengan itu saya akhiri dengan ucapan sekian terimahkasih dan selamat maju jaya.




RUJUKAN



Ahmad Zabidi Abdul Razak.Jurnal Pendidikan 31 (2006) 3-193,
Ciri Iklim Sekolah Berkesan:Implikasinya Terhadap Motivasi Pembelajaran 




Corak Pengurusan bilik Darjah Yang Kondusif 
http://notapismpks.blogspot.com/2011/12/pbdt-nota-topik-8-perancangan.html


Developing classroom Expectations
http://www.projectidealonline.org/classMgt_ClassroomExpectations.php(akses pada  13 mac 2012)


No comments:

Post a Comment